Kantoorloos schoonmaakbedrijf Tisser neemt afscheid van banen stapelen

“Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven”, vertelt Sander Sierdsma, sinds 1 augustus business manager bij Tisser. De 100% online facilitair dienstverlener van Asito neemt afscheid van het fenomeen banen stapelen, zet in op schoonmaakkrachten annex kantoor-hero’s en ontzorgt mkb’ers door facilitaire zaken te regelen. Supersnelle dienstverlening met maximale flexibiliteit en gemak voor medewerkers en klanten. Dat is Tisser. En dat alles zonder hoofdkantoor. Dus Tisser is een  kantoorloos schoonmaakbedrijf. Opmerkelijk!

“Hoe Tisser werkt? Voor medewerkers via een app, voor bedrijven via een website. Geef je wensen door, plaats je opdracht, TIS geregeld. Tisser is zeker geen Helpling? Nee, Tisser is volledig geboren uit de wens bij Asito om mensen meer uren te geven en werkt met eigen mensen. Uit medewerkerstevredenheidonderzoek bleek telkens, dat mensen meer uren wilden werken. Ze hadden meerdere werkgevers. Dus banen stapelen. Dat is zwaar. ‘Daar moeten we wat mee’, dachten we. Niet structureel en bij iedereen, maar alleen als de schoonmaakkracht dat zelf wil en kan”, legt Sander Sierdsma uit.

“Vroegen we onze schoonmaakcollega’s: ‘waar geniet je het meest van?’, dan antwoordden ze: ‘van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid’. De vraag was toen: hoe kunnen we dat aanbieden? Hoe kunnen we vraag en aanbod bij elkaar brengen? Hoe kunnen we onze klantenbelofte naar het mkb waarmaken? En zo is Tisser ontstaan.

Tisser vanuit schoonmaakkracht
Asito heeft 10.000 schoonmakers. Zij kunnen de Tisser app downloaden en kunnen hun interesse tonen en wensen aangeven. Bijvoorbeeld: hoeveel uren wil je werken? Hoe ver wil je reizen? Op welk moment van de week ben je beschikbaar voor een dienst? Komt er dan een vraag van een klant? Dan kun je die accepteren”, legt Sander uit.

“De Tisser-schoonmaakkrachten zijn allemaal in dienst. Ze hebben een Asito-contract, ze zijn opgeleid. Hun inzet voor Tisser is vaak een uitbreiding van hun eigen contract. Ze hoeven dus niet voor een andere, extra werkgevers te werken om aan hun gewenste aantal uren te komen.”

Tisser vanuit de klant
Voor mkb-bedrijven heeft Tisser de website. Sander vertelt: “Klanten loggen in op onze website www.tisser.nl en via portal die daaraan gekoppeld is, vinden ze nog meer dienstverlening. We willen onze propositie verbeteren. Dus vanuit data-analyse peilen we de behoefte van onze klanten. Willen ze kantoorartikelen? Of spullen die je vrijdags bij de Macro haalt? Natuurlijk gaat het niet om de weekboodschappen; we willen in de facilitaire hoek blijven. We willen mkb’ers ontzorgen en zoveel mogelijk bij ons platform blijven. Onze schoonmaakkrachten zijn ‘kantoor-hero’s’. Het gaafste is als ze naast hun schoonmaakwerk een extra dienst kunnen verrichten en op vrijdag bijvoorbeeld ook de koelkast bijvullen. Waar grote partijen een eigen facility management-afdeling en verantwoordelijken hebben, kunnen wij FM op mkb-niveau uit handen nemen.”

Eerste successen
Tisser is krapaan een halfjaar actief en mocht al een diversiteit aan klanten verwelkomen: van huisartsen waar we de wachtkamer schoonmaken en houden tot horecagelegenheid en kantoren. “We zijn met name actief in grotere steden.” Sander vervolgt: “Het leuke is dat de schoonmaakkracht zelf verantwoordelijk voor die klant is. Dat is gaaf en maakt het spannend. En daardoor hebben we een super platte organisatie, zonder rayonleiders bijvoorbeeld.”

Het Tisser-team is klein: Sander Sierdsma, Ivo Krake voor marketing en een recruiter die de indiensttreding van in-/externen regelt. “We ontvangen zo’n 50 sollicitaties per week. Dus van arbeidskrapte geen sprake. We gaan ervan uit dat Asito-schoonmakers het vak kennen, maar hoe maak je mensen geschikt voor zelfstandigheid? Het inwerken van onervaren schoonmakers op locaties kan in onze opzet niet. We maken ze eerst Asito-collega’s, waarna ze kunnen doorstromen naar Tisser.”

Kantoorloos schoonmaakbedrijf
TIS ruim 65 jaar ervaring in een online jasje, dus is Tisser ook een nagenoeg kantoorloos schoonmaakbedrijf. “We zijn nu nog in het Asito-hoofdkantoor in Almelo gevestigd, in een kamer van zo’n 20 m2. We zullen verhuizen en daarna naar een iets groter locatie gaan. Maar niet meer dan een verdubbeling. We blijven een online gedreven schoonmaakbedrijf. We geloven dus zeker in een kantoorloos schoonmaakbedrijf. Wij bewijzen het. Het bestaat, het kan!”

 16 november: innovatietafel Het kantoorloze schoonmaakbedrijf
Op vrijdag 16 november organiseren Schoonmaakjournaal en Nocore de innovatietafel Het Kantoorloze schoonmaakbedrijf: het nieuwe werken?! Kansrijk of kansloos? We gaan het ontdekken. Door in te zoomen op mogelijkheden en onmogelijkheden, voorwaarden en vooruitzichten, flexibele en vaste werkplekken, successen en samenwerkingen. Uiteraard geven we ‘believers’ en ‘non-believers’ alle ruimte voor hun visie op dit thema.

 Er is nog één plek aan de discussietafel vrij. Interesse? Bel, mail of app snel: redactie@schoonmaakjournaal.nl of 06  51 81 46 76

×