Belinda Dekkers van facilitair opleider UL-Team: “Online heeft de toekomst”

februari 15, 2018 in Bedrijven vertellen

UL-Team timmert hard aan de weg in facilitair opleidingenland. Aan het roer van deze organisatie staat directeur Belinda Dekkers, die samen met twee vaste medewerkers en een team van 21 freelance trainers, cursisten van alle niveaus weet te enthousiasmeren om te leren. “Het opleidingsniveau van cursisten is heel divers, van ongeschoold of soms opgeleid in het buitenland tot hbo-plus.” Net zo divers als het opleidingsaanbod – meestal op maat – van UL-Team zelf.

Sinds de basisopleiding voor elke schoonmaakmedewerker verplicht is (en ook belangrijk door de overnameverplichting), werden al veel vakdiploma’s behaald. Maar het aanbod van UL-Team omvat veel meer. Neem nu de trainingen communicatievaardigheden en hospitality: “Mensen op de werkvloer worden steeds vaker een aanspreekpunt door bijvoorbeeld dagschoonmaak. Ze fungeren dan niet alleen als visitekaartje van het schoonmaakbedrijf, waarvoor ze werken, maar ook voor de klant bij wie ze het werk uitvoeren.”

Erkend en individueel
Het spreekt vanzelf dat de opleidingen een branche-erkend diploma opleveren, omdat ze voldoen aan de toets- en eindtermen van RAS-Examenbureau. Verder is UL-Team participant in Kaleidon (‘één loket voor facilitaire vraagstukken’) en aangesloten bij NRTO (overkoepelende brancheorganisatie voor particuliere opleidingsbureaus).

Heel belangrijk vindt Dekkers de informatie die ze krijgt uit klantevaluaties: “Die vertellen ons dat de opzet van onze opleidingstrajecten en de manier waarop wij mensen motiveren goed aanslaan. Samenwerking met onze opdrachtgevers om hun medewerkers goed op te leiden, is van groot belang. We denken mee over de beste oplossing, niet iedereen leert op dezelfde manier.”

Het gaat er daarbij om deelnemers te laten zien what’s in it for me? Zelfs sceptische cursisten zijn in een dagdeel om: “Ze zien dat het nut heeft. Wij geven ze mee: ‘eerst kijken, dan pas doen; eigen gezondheid en veiligheid staan op de eerste plaats’. Van tevoren worden de leerdoelen met de klant bepaald, maar tijdens de cursus is inbreng van cursisten mogelijk, zodat ze eruit kunnen halen wat ze nodig hebben. Ik vind het altijd mooi om te zien dat mensen door vergroting van hun kennis meer zelfvertrouwen krijgen. Hun vakmanschap geeft een positieve boost, waardoor ze efficiënter, effectiever en productiever gaan werken.”

Online heeft de toekomst
De combinatie van theorie en praktijk is natuurlijk onlosmakelijk, maar het hoeft niet altijd klassikaal onderwijs te zijn. “We werken al veel met online-trainingen. Zo kan een bedrijf dit bij werving en selectie inzetten of voorafgaand aan de opleiding, zodat de toekomstige werknemer een goed beeld van het vak krijgt.”

Ook in combinatie met praktijklessen werkt online-leren goed. Volgens Dekkers heeft dit blended learning de toekomst. “Door theorie met in te vullen vragen kan een kandidaat zich goed voorbereiden. Korte filmpjes die keer op keer bekeken kunnen worden, eventueel ondertiteld in de eigen taal, zijn een goede voorbereiding op de praktijk.” Deze manier van leren gaat binnenkort gebruikt worden bij een gemeentelijke inburgeringscursus. “Op die manier kunnen statushouders de taal leren en tegelijk een startkwalificatie behalen.”

Als mensen opzien tegen het starten met online-leren, regelt UL-Team een in-company kick-off: “Een uur instructie werkt al enorm drempelverlagend”, is Dekkers’ ervaring.

Toekomstplannen
Zo heeft UL-Team nog veel meer toekomstplannen die nog even geheim moeten blijven. Het kleine team krijgt in ieder geval binnenkort versterking (er is een vacature!), maar de lijnen blijven kort. “We hoeven niet de grootste te zijn, wel de beste!”, vat Dekkers de ambitie van UL-Team samen.

Over UL-Team
Professioneel en betrokken, dat is UL-Team, facilitaire opleidingen en trainingen. Opleiden met UL-Team, betekent… trainen met eigen materialen op de eigen werkplek; korte communicatielijnen; kwaliteit. UL-Team maakt deel uit van Kaleidon: een holding die een totaaloplossing biedt op het gebied van soft services binnen de facilitaire dienstverlening ,zoals facilitaire opleidingen en trainingen, schoonmaakonderhoud, catering en voedselveiligheid, beveiliging, groenvoorziening, copiers en (automatiserings)systemen. Binnen Kaleidon participeren bedrijven die elkaar versterken en ondersteunen in ieders specifieke dienstverlening.

Delen