18 maart 2016

21 april FMGezondheidzorg congres: best practice GGz Centraal “Ik wil roti”

Op honderd groepen verdeeld over 30 afleveradressen van GGz Centraal in Midden-Nederland dagelijks zo’n 800 maaltijden serveren, vraagt om een strakke regie. “Het hele proces van bestellingsoftware tot maaltijdcomponenten is via prestatie-inkoop aanbesteed. Het maakt het mogelijk dat een patiënt die roti wil, roti geserveerd krijgt”, weet Yvonne Nieland, hoofd hotel services bij GGz Centraal. De organisatie voor geestelijke gezondheidszorg blijkt een best practice in handen te hebben voor het congres Van zorgen voor, naar zorgen dat, van FMGezondheidszorg op 21 april.

Toen GGz Centraal in 2011 uit een fusie van twee gezondheidszorginstellingen ontstond, zag Yvonne Nieland, als verantwoordelijke voor facilitaire zaken als catering, beveiliging, logistiek en schoonmaak, zich voor de uitdaging gesteld om processen te stroomlijnen. “Het was niet mijn eerste klus om meer keukens terug te brengen naar één keuken, maar we hadden hier te maken met zo veel verschillen; in logistiek, menu’s, softwarepakketten om maaltijden te bestellen, leveranciers, serviesgoed om er maar enkele te noemen.”

Grootste toegevoegde waarde
De hamvraag: hoe krijg je de keten geoptimaliseerd en kun je tot de grootste toegevoegde waarde komen? Het idee om de reductie in het aantal keukens in gespecialiseerde werkgroepen uit te werken, werd al snel losgelaten, weet Nieland: “We besloten het hele proces van eten en drinken via prestatie-inkoop aan te besteden. We hebben ons namelijk de vraag gesteld: wat willen we eigenlijk? Via een prestatie-inkoopaanbesteding konden we terug naar onze doelstelling. We konden de bestaande situatie goed beschrijven en leveranciers uitnodigen om na te denken en een plan aan te dragen.”

Klanttevredenheidsonderzoek
Na een inschrijvings- en selectieproces kreeg Huuskes http://huuskes.nl/  de aanbesteding gegund, die in oktober 2012 ‘verzegeld’ werd met de ondertekening van het contract voor vier jaar. Een van de speerpunten in de samenwerking is het klanttevredenheidsonderzoek (KTO) dat we jaarlijks houden. Nieland: “We hebben eerst een nulmeting onder onze patiënten uitgevoerd en vervolgens konden we gaan onderzoeken wat men wil. Uit het KTO kwam bijvoorbeeld naar voren dat men meer variatie in eten wilde. Meer buitenlandse gerechten. En zo zijn we ertoe gekomen om roti in het keuzemenu op te nemen.”

Van zorgen voor, naar zorgen dat
“Wij bedenken het niet meer, maar we luisteren naar onze cliënt: wat wil hij/zij? We zorgen voor een oplossing, uiteraard wel dusdanig dat de keten zo strak mogelijk in ogenschouw wordt gehouden. Dus Van zorgen voor, naar zorgen dat.

Op 21 april is GGz Centraal gastheer voor het FMGezondheidszorg-congres. Yvonne Nieland en haar collega Annemarieke Lakerveld, stafmedewerker hotel services. Onder de titel Ik wil roti delen zij hun praktijkervaring met prestatie-inkoop van eten en drinken.

Aanmelden voor het congres kan reeds via: [email protected].

Over GGz Centraal
GGz Centraal is een organisatie voor geestelijke gezondheidszorg in het midden van het land. We behandelen, begeleiden en ondersteunen mensen met psychische problemen, opdat zij de regie over hun eigen leven kunnen houden. We bieden onze zorg zo dicht mogelijk bij onze patiënten aan. We hebben een breed, toegankelijk behandelaanbod dat aansluit bij de zorgbehoefte van onze cliënten. Het werkgebied van GGz Centraal strekt zich uit over Flevoland, Gooi & Vechtstreek, Oostelijk Utrecht, Veluwe & Veluwe Vallei. Jaarlijks behandelen we ongeveer 40.000 cliënten.

Deel dit artikel

Ook interessant: