“Het is belangrijk dat young en ervaren professionals met elkaar optrekken”
“Als jongere in de schoonmaakbranche heb je vaak een andere kijk op zaken. Een vernieuwende blik. Je groeit op in een andere tijd en doet daardoor andere ervaringen en kennis op. Dan is het belangrijk dat je er met je eigen generatie, binnen een platform zoals FM Next Generation, over kunt praten en ervaringen kunt delen.”
Aan het woord is Job Klösters, commercieel manager bij Nocore, één van de supporters van het jongerenplatform in de schoonmaakbranche. Hij is zelf ook lid van dit jongerennetwerk. Job pleit voor het geven van ruimte aan jongeren in de toch wat conservatieve schoonmaakmarkt. “Ik zie bij veel bedrijven dat er al een jongere generatie klaar staat om managers of de directie op te volgen, of wellicht al opgevolgd hebben. Een gezonde ontwikkeling voor de branche.”
Hij benoemt dat het belangrijk is dat de jongere instromers hun eigen ideeën over het zakendoen hebben, maar benadrukt daarbij dat ze ook veel kunnen leren van hun voorgangers. “Hoe mooi is het dat je samen naar een nieuwe situatie kunt toewerken. Waarbij je vraagstukken vanuit twee visies belicht en samen zoekt naar een constructieve oplossing.”
Welke rol kan FM Next Generation in de schoonmaakbranche op zich nemen?
“Het uitgangspunt van FMNextGen is om jongeren bij elkaar te brengen met meerdere meetings per jaar. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er kennis gedeeld over zaken die spelen binnen en buiten de branche. Ook is er altijd ruimte om elkaar bij te praten.” Job oppert een idee: “Dit platform zouden we online nog verder kunnen uitbouwen, Denk aan een online platform of webpagina waar jongeren bepaalde vraagstukken of zaken waar ze tegenaanlopen kunnen inzenden. Samen en met een frisse mindset kunnen hier weleens hele verassende oplossingen uit voort komen. Het jongerenplatform kan hierin een stimulans betekenen, een aanjager zijn voor een ander perspectief op bepaalde onderwerpen.”
Waarom steunt Nocore FMNextGen?
Job legt uit: “Innovatie is natuurlijk superbelangrijk voor een softwarebedrijf. Bij Nocore steken we hier dan ook veel tijd in, zodat we onze klanten kunnen helpen met nieuwe, slimme softwareoplossingen. Innoveren en jongeren zijn twee begrippen die hand in hand gaan. Jongeren komen vaak met nieuwe ideeën die een andere kijk geven op zaken. Samen met de kennis van meer ervaren collega’s kan je zo naar constructieve oplossingen werken. Daar zien wij veel potentie in en daarom steunen wij dit jongereninitiatief graag.”
“Binnen Nocore willen we een goede balans tussen jongere en oudere medewerkers behouden. Dit sluit aan bij onze contacten in de branche. Want wij luisteren aan de ene kant goed naar de ervaren schoonmaakondernemers om van te leren”, vervolgt Job, ”maar we staan vooral ook open voor nieuwe inzichten en nieuwe ideeën van jongeren die bij schoonmaakbedrijven of toeleveranciers werken.”
Tot slot doet Job een oproep: “Laten we er met elkaar voor waken dat de branche niet vergrijst en vastroest in patronen. Dat deze ook aantrekkelijk blijft voor jongeren. Daar ligt een belangrijke rol voor FMNextGen. Dus wordt lid of supporter van dit jongerenplatform voor een goede balans in de schoonmaakmarkt.”
Meer weten over FMNextGen? Klik hier.